top of page

צוות המרכז

 יעל כהן – מייסדת השיטה

 

למדתי לתואר ראשון בחינוך ותיאטרון, והמשכתי ללימודי תעודה בטיפול בתנועה ומוסיקה . מאז שנת 1989 מטפלת בילדים ובוגרים אוטיסטים. בהתחלה כמטפלת בתנועה, אח"כ כמטפלת אינטגרטיבית.  משנת 1996  עוסקת  בטיפול והנחיית שילוב יחידני במסגרת גנים וביה"ס ,והנחיית צוותים טיפוליים, פדגוגיים והורים.

בשנת 2000 הכרתי את  גדי שטיינברג, אוטיסט לא מדבר. דרך הטיפול בו, גיליתי את היכולות החבויות אצל אוטיסטים לא מדברים. פיתחתי את שיטת העבודה "הבעה באמצעות הקלדה עם אוטיסטים". 

גיבשתי את שיטת הבעה דרך הקלדה לכדי קורס דו שנתי להכשרת אנשי מקצוע והחל משנה"ל תשע"ח, קורס ההכשרה לטיפול בשיטת הבעה בהקלדה עם אוטיסטים יתקיים במסגרת סמינר הקיבוצים. 

בשנים 2012-2017 ניהלתי את פרוייקט "הבית של עופר ויעל" בחוות המרחב הפתוח.

 

מספטמבר 2017, מנהלת את "מקום להבעה"- מרכז לקבוצות וטיפולים פרטניים לאוטיסטים לא מדברים. 

 

מנחה בבתי ספר לחינוך מיוחד  ובמרכזי תעסוקה לאוטיסטים .

 

ממשיכה לטפל בקליניקה פרטית ולהנחות הורים .

נעמה ברמן אמיר

 

למדתי פסיכולוגיה שיקומית בבר אילן, ופגשתי אוכלוסיות מגוונות, שהמשותף לכולן הוא הרצון להגשים חיים מלאים למרות ויחד עם המגבלה.

הגעתי לטיפול בילדים עם אוטיזם עוד בשירות לאומי, והוא שדחף אותי ללימודי הפסיכולוגיה. המשכתי לעבוד כתרפיסטית בגישת DIR, ובשנת 2009 פגשתי לראשונה את גדי שטיינברג ואת יעל כהן.

היכולות המדהימות שהפגין גדי למרות הקושי, והגישה הרגשית, המטפחת וגם המעשית מאד של יעל, שבו את לבי מיד. הפכתי למשלבת של גדי בשיטת יעל כהן בבית הספר ובאוניברסיטה במשך כ-4 שנים תחת הנחייתה של יעל.

משנת 2013 מטפלת בנערים וילדים נוספים בשיטת הבעה דרך הקלדה, וחברת צוות הנחיית הקבוצות ב"בית של עופר ויעל".

כיום בנוסף להנחיית הקבוצות והטיפול הפרטני בשיטת הבעה דרך הקלדה ב"מקום להבעה", אני מלווה תהליכי שילוב ומנחה הורים, צוותי חינוך ומטפלים.

WhatsApp Image 2021-10-16 at 15.14.53.jpeg

דנה אדיר

 

למדתי באוניברסיטת חיפה פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה לתואר ראשון, ושימשתי כעוזרת מחקר ומתרגלת בחוג לאנתרופולוגיה.

 

לאחר מספר שנים של התמסרות לגידול ילדי בחינוך ביתי, למדתי הדרכת רכיבה טיפולית והתחלתי לעבוד ב'חוות המרחב הפתוח'. שם נחשפתי לראשונה לאוטיסטים לא ורבאליים בעלי יכולות חבויות, ולעבודתה הייחודית של יעל כהן.

 

העולם הפנימי והרגשי המגוון והעשיר של האוטיסטים הוא לעיתים סמוי מן העין. הדרך המיוחדת והרב ממדית בה ניתן לסייע בחשיפתו באמצעות 'הבעה דרך הקלדה', ובכך לסייע במציאת ערך ומשמעות, נראו לי אז וגם היום מרתקים וחשובים הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית.

 

ב- 2013 הצטרפתי לפרויקט 'הבית של עופר ויעל', בתחום הדרכת הרכיבה וריכוז הפרויקט מצד החווה. בהמשך השתלבתי גם בתחום ההקלדה, ולמדתי בקורס ההכשרה למטפלים בהבעה בהקלדה של יעל כהן.

 

כיום אני בוגרת הקורס, מטפלת באופן פרטני בילדים ובנערים ומנחת קבוצות בשיטת ההבעה דרך הקלדה ב'מקום להבעה'.

עדן תורגמן.jpg

עדן תורג'מן

 

למדתי תואר ראשון בחינוך מיוחד לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים. לאחר מכן הייתי גננת בגן תקשורת.

בזמן לימודי התואר נחשפתי במקרה (או שלא במקרה) לשיטת הבעה באמצעות הקלדה - שיטת יעל כהן. הוקסמתי מהגישה והמשמעות האדירה שהיא מביאה איתה לעולם. היה לי ברור שיום אחד אני אגיע לזה. לאחר מספר שנים, בהן הייתי רכזת תעסוקה של אנשים עם מוגבלות שכלית ואוטיזם ובהמשך מנהלת אזור בתחום , חזרתי למכללה ללימודי תעודה של הבעה באמצעות הקלדה. החיבור לשיטה היה חזק מכפי שיכולתי לצפות. בסיום הלימודים עזבתי את כל העיסוקים הקודמים שלי , הצטרפתי לצוות מקום להבעה, התחלתי לטפל בשיטה במסגרות שונות וגם באופן פרטני.

אני מרגישה שיש לי זכות ענקית לעבוד עם ילדים ובוגרים עם אוטיזם שמתקשים לבטא את עולמם הפנימי באמצעות דיבור ולתמוך בדרך שלהם להבעה.

 

תומר עפרון.jpeg

תומר עפרון

למדתי הלחנה ועיבוד בין 2012-2015 בבית ספר רימון למוסיקה ,

 בין 2017-2021 הקלטתי כשני אלבומי סולו ועוד 2 פרויקטים שהופיעו  בפסטיבל 

הפסנתר - ״בצד השני״ ו״שירים עד כאן״ 

ב2018 יצרתי קשר לראשונה עם העולם האוטיסטי וקיבלתי לידי את ספר

 השירים -״צחוק שדי המופלאים״ של גדי שטיינברג 

ממנו הלחנתי כמה וכמה שירים וקליפ לשיר - ״דומה אני״ בו משולבים חברות וחברי מקום להבעה.

התנדבתי במקום להבעה במשך שנתיים ובשנת 2023 התחלתי לעבוד

כמנחה במקום להבעה במרכז המוסיקה שגדל והתפתח.

בשנה הזו גם התחלתי את קורס ״מנחים בשיטת יעל כהן להבעה בהקלדה ״ בסמינר הקיבוצים .

במהלך עבודתי אני חוקר ומשלב את השיטה יחד עם הניסיון המוסיקלי שרכשתי במהלך השנים.

מיכלגלייטמן.jpg

מיכל גלייטמן

אני ד"ר לפילוסופיה וחוקרת התפתחות שפה בהכשרתי. העיסוק התיאורטי בשאלה ״מהי שפה?״ הוביל אותי להתעניין באנשים שלא משתמשים בשפה דבורה, וביחס שהם מקבלים כדוברים בעולם שהתקשורת בו מבוססת בדרך כלל על דיבור. ככה הגעתי לחקור פעוטות בשלבים מוקדמים של רכישת שפה וגם אנשים אוטיסטים, תחום שדרכו נוצר הקשר שלי עם יעל ועם הבעה בהקלדה.

כמי שבאה מעולם התיאוריה המעורבות שלי במקום להבעה (ובעולם הטיפול בכלל) נבנתה לאט ובהדרגה: למדתי בקורס של יעל (שאני גם מרצה במסגרתו), התנדבתי במקום להבעה, והיום אני גאה להיות חברת צוות. אני משלבת בעבודה שלי במקום להבעה גם את תחומי המחקר שמהם אני באה, ועורכת ביחד עם החברים מחקר משותף – מחקר שבו החברים חוקרים בעצמם נושאים על פי בחירתם בשיטות ייחודיות שאנחנו מפתחים ביחד.

בנוסף אני פעילה בתחום של הנגשת צדק (הנגשה של הליכים משפטיים לאנשים עם מוגבלויות) בארץ ובעולם, ומחכה לראות להיכן הבחירה ללמוד על שפה ותקשורת דווקא מדוברים ״לא טיפוסיים״ תוביל אותי בהמשך.

רחלה תמונה לאתר.jpg

רחלה זנדבנק

אל ההבעה בהקלדה הגעתי דרך בני המאובחן על הרצף האוטיסטי.

בגיל 14 הוא החל לכתוב וכל עולמו ועולמינו, משפחתו וחבריו, השתנה מהקצה אל הקצה. כמטפלת וגם כאם לנער עם אוטיזם, נחשפתי לאפשרויות שההבעה בהקלדה פותחות בפני אנשים שהדיבור חסום (או כמעט חסום) בפניהם, וכן בפני כל הסובבים אותם. האפשרות לבטא עולם פנימי עשיר במחשבות וברגשות, והאפשרות ליצור דיאלוג משמעותי עם העולם שמסביב, פותחת אופק אינסופי.

במקור אני עורכת ספרותית. למדתי לתואר ראשון ושני בחוג לתיאטרון באוניברסיטת תל אביב ומאוחר יותר ב-school of visual arts בניו-יורק שם התמקדתי באיור בכלל ובספרות ילדים בפרט. מזה עשרים שנה אני עורכת ספרי ילדים ונוער. אחרי שהתחלתי לעבוד עם בני בהקלדה, למדתי את צורת העבודה הזו אצל יעל כהן, עשיתי סטאז' בחווה, "בבית של עופר ויעל", וכיום אני עובדת פרטני בהוד השרון ומדריכה קבוצה של צעירים במקום להבעה.

WhatsApp Image 2021-10-13 at 21.09.58.jpeg

יאיר אביב

מאז ומתמיד נמשכתי אל עולם הנפש. מה מתחולל שם, מה מיוחד בכל אחד ואיך אפשר להגיע לשם. החלטתי ללכת אל תחום הטיפול ולמדתי פסיכולוגיה וקרימינולוגיה באוניברסיטת אריאל.


בהכשרה המעשית בלימודי התנדבתי בחווה טיפולית שם נחשפתי לתחום הטיפול באמצעות בע"ח ובמקביל עבדתי בהוסטל לתשושי נפש. המשכתי ללימודי תעודה ברכיבה טיפולית של מכללת רופין והתחלתי לעבוד כמטפל בחווה טיפולית. 


במסגרת עבודתי כמטפל נגעתי במגוון אוכלוסיות. לחוות המרחב הפתוח הגעתי דרך מטופל המאובחן בשיתוק מוחין ואוטיזם ושם הצטרפתי לצוות הבית של יעל בחווה. לראשונה נחשפתי לשיטת ההבעה בהקלדה של יעל כהן. הוקסמתי מהשיטה ורותקתי לעולמם הפנימי והמדהים של האוטיסטים הלא מדברים.
 

המשכתי ללמוד ולהתנסות וכיום אני מטפל פרטני ומנחה מגוון קבוצות במקום להבעה, באמצעות יצירת תקשורת דרך המוסיקה, אומנויות חצר שונות ושיח באמצעות ההקלדה בשיטת יעל כהן  כמו כן, אני מרכז מגמת בע"ח בתחום כלבנות ורכיבה על סוסים לנוער במסגרת חינוך אלטרנטיבית

תמונה מקום להבעה-removebg-preview.jpg

מיכל כץ

למדתי פיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון והתמחיתי בתחום הגריאטריה והשיקום במשך 20 שנים. לעולם ההקלדה נחשפתי בזכות בני עדו שהחל להקליד בשיטת יעל כהן כאשר היה בן תשע.

החשיפה לשיטה עשתה שינוי עמוק במשפחתנו והתחלנו ביחד עם עדו, צעד אחרי צעד לעשות בחירות חדשות על מנת לייצר לו משמעות ותוכן ולעזור לו למצוא את הקול את שלו ואת מקומו בעולם.

לאחר שנתיים שבהם עדו הקליד החלטתי ללכת וללמוד את הקורס של יעל, היה בי רצון להיות חלק מדבר שהוא גדול ממני ויוצר השפעה אמיתית בכל כך הרבה מעגלים. אני מרגישה זכות גדולה לקחת חלק בתהליכים בהם צעירים ובוגרים אוטיסטים לומדים להשמיע את קולם, מגלים את עצמם לסביבה באומץ ורוכשים בטחון בעצמם ובסביבה. כפיזיוטרפיסטית אני משלבת את התחום התנועתי והגופני במסגרת הטיפולים הפרטניים וגם במרכזי העבודה במקום להבעה.

כיום אני חברת צוות במקום להבעה ומטפלת בקליניקה פרטית ברחובות. בנוסף אני מעבירה הרצאות על הסיפור האישי שלי ועל שיטת יעל כהן מתוך רצון לייצר שינוי תפיסתי בקרב מטפלים, אנשי חינוך והורים לגבי אוטיסטים לא וורבלים או מינימל וורבל.

bottom of page